Tuesday, August 24, 2010

Menjadi Jujur : Siri Dua


Bila dah naik tingkatan empat, saya jadi pandai sikit sebab dapat masuk MRSM Taiping. Masa tu nama MRSM Taiping ni macam sangat gah la juga. Macam budak kepala geliga yang kalau kita tanya fakta sejarah siap boleh bagitahu muka surat berapa, ayat mana, perenggan mana, muka surat tu warna apa pun ingat ,berpusu-pusu lah nak masuk MRSM Taiping.

Tapi kalau tak pandai macam manapun, maksudnya  tak pandai jenis macam percubaan PMR Geografi dapat C, Sejarah D, dan bahasa Inggeris tak pernah dapat A kecuali untuk peperiksaan UPSR, bila Allah takdirkan untuk dapat MRSM Taiping, dapat juga kan?

kredit untuk kawan saya yang kini belajar di mesir kerana jasa beliau memberi saya meniru jawapan untuk kertas dua peperiksaan Sejarah(termasuk kertas objektif sekali). dan Geografi. dan Sains. dan sedikit Bahasa Inggeris.


Kalau saya cakap otak budak MRSM Taiping ni berat macam sauh kapal percaya tak?

Agak kejutan budaya lah seminggu-dua masuk sekolah ni. Sorang-sorang kalau boleh semua gaya nak makan buku. baru 9 saat kelas persediaan bermula, mulut sekor-sekor dah terkumat-kamit hafal fakta biologi macam baca mentera. mata tu tak henti-henti menjilat muka surat, kalau boleh saiz tulisan dan jenis tulisan apa pun nak hafal. lagi kejutan budaya bila keluar saja keputusan semester pertama, tengok nama sendiri termasuk dalam 10 teratas.

wadehel?

Semua belajar bagai nak rak bukan apa, sebab nak kejar biasiswa lah, nak ambil kos pelik-pelik. jadi keputusan SPM nanti kena gempak habis. Saya ni jenis ikut orang. orang minta MARA, saya minta. orang minta PETRONAS saya minta. orang minta JPA pun saya nak minta. orang minta Bank Negara Malaysia(BNM), saya cakap "kau gila ke?"

masa masih belajar di MRSM Taiping, siapa2 yang dapat biasiswa BNM macam otak geliga tahap nirvana habis lah. kami disogok-sogok dengan gosip liar. sebab tu bila kawan saya cakap nak minta biasiswa bank saya cakap dia gila. 


Tapi tetaplah kan, kalau takdir dah tulis yang kau akan dipanggil temuduga BNM, nak buat macam mana.


Masa tu, otak saya dan jiwa saya dah bersatu dengan kos Chemical Engineering di bawah tajaan MARA. maka bila BNM panggil interview saya buat bodoh saja. ini memang betul-betul buat bodoh. pergi temuduga bawa kepala dungu saja.


masa tengah kumpul2 dalam satu bilik tu, saya dah seram sejuk tengok muka sorang2 macam Albert Einstein ada,  macam Isaac Newton ada. macam biasalah bila baru jumpa, tanyalah nama sekadar nak berbasa-basi. tiba-tiba saya pergi tanya soalan ni
"kenal Mawi,Akademi Fantasia 3 tak? "

semua buat muka tegang. nasib baik ada seorang mencelah
"Akademi Fantasi tu apa? "
di situ saya dah nampak saat-saat kegagalan saya untuk temuduga ini.


Tiba saat temuduga individu. dengan 3 pengarah jabatan BNM. 2 lelaki berkumis, seorang wanita korporat duduk depan saya. bila dah tamat sesi berbasa-basi tiba-tiba wanita korporat itu dengan tegasnya bertanya
"What do you know about Bank Negara Malaysia?"

mampus. sejujurnya saya memang tak tahu. tak tahu langsung. maka sebagai bekas pelajar MRSM Taiping, antara jawapan "I don't know " atau goreng-goreng sikit, saya rasa saya ada bakat menggoreng.


"well, It acts like a normal bank. public bank". 
wanita korporat dah buat muka menyinga. tiba-tiba salah seorang lelaki berkumis tu mencelah 
" you mean, public bank where we open our bank account and save money?"
dalam hati saya lega sebab pakcik ni tolong huraikan untuk saya. saya dengan penuh yakin jawab



"YES"


15 minit yang seterusnya, saya sekadar tadah telinga dan senyum-senyum kelat mendengar "ceramah" daripada wanita korporat itu.











2 comments:

bai said...

bai itu namenye tsilap masuk perangkap rimau..hahaha

msti ko gamble nk jwb yes tu kan.. padehal salah..hahaha xD

herman rawi said...

bai, berapa banyak nama kau ade dowh ?