Thursday, January 31, 2013

Tentang Air Milo, Sabar dan Sopan

Orang Malaysia sekarang makin terhakis sopannya. Rukun negara sekadar titian di bibir tapi tak diiktibar ke dalam hati. Ah, selama ini pun bukan diikutkan sangat, tengok sahaja penghulunya, Kepercayaan Kepada Tuhan. Hakikatnya?

Ha camtu sekali pendahuluan dia. Berkarat dah kepala nak membina ayat karangan yang dum dam dum dam meletup.

Selepas balik kerja tadi bergegas ke pertama komplek nak ambil beg yg dibaiki, sejurus selesai berhempas pulas di gimnasium. Wah cantik sungguh hasil kerja penjahit tu, tak nampak macam beg itu pernah terkoyak. Maka RM10 dihulur tanpa persoal dek kerna terlalu berpuas hati dengan skilnya.

Singgah di KFC kerna mengidam nak menjamah ayam goreng pedas. Tambahan tadi ada dibungkus nasi beriani jagung tanpa lauk lebihan majlis makan-makan di pejabat. Tidak ramai sedang berbaris, hanya seorang mak cik membimbit topi keledar dan barang belian daripada Sogo, dan menyandang beg di bahu kanannya.

"Dik, set mana yang dapat hadiah? Apa hadiah dia?
Yang A dan B je akak, hadiah dia ni"
Sambil menunjukkan papan hitam bersaiz A4 sesuai untuk contengan anak kecil.

"Hah bagi set B dua ya, tapi akak xnak air, payahlah nak bawak balik."
"Kalau akak x ambil air harga tak kurang tau, akak"
"Ha xpa. Yang ni snack plate ni berapa harganya?"
"Yang ni RM12.20 dgn air, kalau x nak air jadi RM10 lebih"
"Ha, bagi yang ni dua jugak, tapi bagi airlah satu"
"Akak, baik akak ambil air drpd set B tadi, jadi x payah bayar lebih dah"
Akak tu nampak kebingungan.

"Ha, yalah, ambil air drpd set ni satu. Tu bantal Doraemon tu berapa satu? Nak tgk boleh?"
"Boleh, kejap saya ambil kat belakang"

Lama juga pelayan tu pergi ke belakang. Tiba-tiba kedengaran 2 wanita di belakang berpakaian sendat skirt atas lutut merungut.
"Eh makcik ni, dia order macam takda orang je beratur kat belakang ni"

Makcik itu terdengar lalu tampak riak gelisah di wajahnya. Saya jeling mereka sambil memberi senyuman memukau. Lapar benar kakak berdua ni padahal baru saja beratur kurang 5 minit.

"Beli untuk anak-anak ke akak? Banyak akak beli" Saya menyapa. Makcik itu sedikit terkejut dan membalas pertanyaan sambil mata melihat meja kaunter. Malu barangkali.
"Haah, anak-anak kecil 3 orang. Saja, sebab hari ni dapat gaji"
"Wah, nak celebratelah ni. Seronoklah budak2 nanti dapat makan kfc" sambil fikiran melayang terfikir saat girang semasa kecil, makan kfc itu antara benda mewah dan dapat setahun sekali. Saya tersenyum sendirian.

"Sorang tu 8 tahun, setahun dan sorang 2 tahun. Saja bagi surprise kat mereka"
"Untunglah mereka haha. Akak, bagi sayalah air lagi satu dlm set B tu, lagipun akak dah bayar kan?"
"Itulah akak takut susah nak bawa balik. Ha, elok juga bagi kat awak"
"Terima kasih kak..."
Sepanjang berbual, makcik itu hanya memandang meja kaunter. Mungkin takut terpandang 2 wanita di belakang.

Pelayan datang membawa dua bantal doraemon berwarna kuning dan biru.
"Dik, takda warna merah ke?"
Sambil membelek2 bantal.
"Takpalah dik, akak ambil hadiah papan hitam jelah. Terima kasih dik"

"Abang makan sini atau bungkus?"
"Makan sini. Saya nak seketul ayam je"
"Seketul x jual bang, dua ketul ada"
"ha ambil yang tu. Itu saja, berapa?"
Sukalah tu wanita dibelakang dah sampai giliran mereka. Haih.

Sambil tunggu pesanan, saya menyapa lagi.
"Balik dgn motor ke, akak?"
"Oh tak, naik teksi ke kepong. Baru balik kerja ke? Kerja kt mana?"
"Aah balik kerja, singgah kejap. Saya kerja dekat2 sebelah sini je"
"Kerja sogo ke?"
"Haah. Akak kerja mana?" sebab kedai kfc sebelah sogo.
"Akak kerja insurans S jernih dekat jalan tun hussein onn. Ha, ni air, ambillah. Kira akak sedekah lah kat awak. Akak pergi dulu ya. Take care. Salam alaikum"
"Terima kasih kak.alaikumsalam"

Ha. Dapat air milo percuma. Alhamdulillah. Makanlah saya bersama nasi beriani tadi. 2 wanita tadi pun ada duduk berhampiran. Sekejap2 jeling. Sekejap2 pandang.

Selesai makan, seperti biasa saya angkat sisa dan buang ke dalam tong sampah. Terperasan ramai mata memandang.

Oh, orang Malaysia tak kemas sisa makanan sendiri, lupa! Ini pengaruh yg dibawa semasa belajar di Birmingham. Ish2, hebat betul pengaruh barat meracuni fikiran saya.

Berselisih dgn makcik tukang cuci semasa nak basuh tangan.
"Terima kasih dik.. susah ja, lain kali x payah angkat. Kerja makcik tu"
"Eh takpa makcik, sama-sama"

Bukan kurang pun gaji makcik tu. Dan banyak mana berkat gaji yang aku dapat masa kerja pun tak tahu. Kadang2 x perasan bila kerja terlalai kejap buat benda lain.

Kalau anda rasa entri ni panjang, anda pun sama dgn 2 wanita tadi, x sabar. Haha

Monday, December 24, 2012

Ke Kuantan Aku Pergi

Ha! faham tak perasaaan bila pertama kali memandu kereta di lebuh raya pantai timur dengan jarak perjalanan melebihi 276 km yang mengambil masa selama 2 jam 20 minit untuk sampai ke destinasi? Biasalah bila pergi menumpang kereta orang, tak bolehlah memalaskan bontot untuk hanya menjadi penumpang kan?

hari tu rancangan nak ke Kuantan, dengan kawan-kawan ingin melawat kawan sambil makan ikan bakar. Destinasi popular ikan bakar di kuantan antaranya di Tanjung Lumpur. Siapa yang penggemar atau pelahap ikan-ikan segar yang dibakar enak, bolehlah datang ke sini. Haa kalau dah lahap tu bersedialah dengan pitis yang sesuai dengan keinginan nafsu.

Kami 4 orang makan hari tu, habis dalam 200 ringgit malaysia. Mampu?

Tak buat apa-apa aktiviti menarik pun selain membontoti kontraktor sulwan pergi ke tapak projek pada harisabtu, hujung minggu. Gigih sangat orang bercuti kau makan hati. Tapak projek sulwan ni banyak di kawasan kampung, maka kami ni perasanlah mcm orang Kay Ell yang dah lama tak melihat suasana kampung permai dan mendengar derusan arus sungai dan decipan burung.

"Eww lecak"
"Eww tahi lembu"
"Eww rumput"

Rasa macam nak lempang diri sendiri.

Lepas tu pergi melalak dalam bilik kareoke selama 3 jam sampai jerit keluar darah.

Nak habaq sebenarnya aku berjaya memandu kereta daripada kuantan ke Kuala Lumpur dengan penuh kegagahan dan kelancaran. Gugup jugalah kan sebab tak pernah kot memandu sejauh itu dengan kelajuan 110km/j dan kadang tak sedar meluncur selaju 140km/j sebab jalan kosong. (Kosong ong ong).

Mula-mula dah buat ragam, tika melepasi tol kuantan, aku dengan tanpa rasa bersalah melalui tol tanpa memberhentikan kereta.
"Eh hari ahad tak payah bayar tol eh?"
"Eman! Kau lupa ambil tiketlah tol lah!"
"Oh ya? Mana aku tahu dah dia x halang dengan palang pong"

Kena undur balik kereta.
Potong lori. Potong bas. Dipotong kancil. Wah seronok berlumba-lumba dengan pemandu lain tapi masih mengekalkan pemanduan yang berhemah. Akhirnya sampai ke rumah dgn selamat, Alhamdulillah.

Berakhirlah percutian ke Kuantan. Oh elok-elok kami sampai rumah, kuantan hujan lebat, esoknya banjir sampai ke paras dada itik. MashaAllah.

Wednesday, December 12, 2012

Selamat Hari 12.12.12

"eman, kita kena buat sesuatu malam nanti!"
"jom2"

***

balik kerja semalam, penat. oh, sebenarnya selepas kerja semalam, pergi tengok wayang, Life of Pi. sebuah produksi yang meyakinkan dan penuh kesempurnaan. ha camtu. sinimetografinya sungguh mempesona, jalan cerita yang mudah dihadam, ringkas tapi punya maksud mendalam!

pergilah tengok, insyaAllah tak rugi.

jadi, sampai rumah lesu dah macam pisang lebam. heret beg naik atas, isha' tak solat lagi, mandi pun malas. hampar sejadah, solat dah macam bawa kereta, tup tup dah siap, mashaAllah khusyuk entah ke mana? ambil  phone, tengok2 twitter, tengok facebook, tengok 9gag. ah bergunanya masa macam ni.

***
"eman, 12 Dec 2012 pukul 12.13 dah. terlepas!"
"hah? haah. haha"

Sunday, December 2, 2012

Kunci

"Sebab aku orang terakhir tinggalkan rumah ini, aku kunci semua bilik okay? Selamat menyambut hari raya aidiladha semua !"

Pesanan ringkas dihantar melalui Facebook oleh salah seorang ahli rumah, Zaim.

"Herman! Pintu bilik kita mana ada kunci! Habislah macam mana nak masuk?"
"Eh? Haah la. takpa, aku pernah cungkil pintu jangan risau, aku balik ahad nanti kita usahakan"
"Rosak perasaan nak raya. Hadoi aku dah cakap dah sebelum ni"
"Sabarlah, zaim tak tahu, untuk keselamatan kan. Boleh buka nanti"

*
Sejak pukul 7 pagi tadi selepas sampai drpd kelantan menaiki bas , aku dan ahli bilik , shuk gigih sekali merobek pintu bilik. Macam-macam ikhtiar kami buat, kebayakan berdasarkan rujukan video di youtube. Nampak macam senang gila dalam youtube, macam 8 saat pintu da terbuka. Percayalah, dah 3 jam kami berusaha, ya Allah.

Dengan berlatarkan lagu-lagu seperti insyaAllah-MaherZain, Gemilang-Jaclyn Victor, Muara Hari-Dato siti dan Hafiz dan pelbagai lagu yang berkumandang bagaikan memahami situasi kami sekarang. Pukul 12 nanti, kami bercadang nak pergi majlis kahwin kawan ,Moja, jadi ini menjadi pembakar semangat.

Guna kad kami dah cuba. Rosak robek habis kad TouchnGo milik Shuk.
Guna pisau kami dah cuba. Rosak habis sisi pintu disiat-siat oleh kami.
Guna pin kertas kami dah cuba. Kesian kat Shuk kena jalan pergi SevenE semata-mata nak beli pin kertas, walaupun aku tak yakin akan berjaya.
Ada kucing comel, tapi kalau kucing tahu buka pintu, aku cabut lari.


Yang lebih kelakar bila aku minta Zaim telifon Bomba. Kecemasan apa? Pintu bilik terkunci, kunci bilik tiada, kurang 1jam lebih lagi nak pergi majlis kahwin, mandi belum, baju tiada. Tahu apa pak bomba cakap?

"Cubalah buat lagi, kalau kami datang pun kami pecahkan juga pintu tu"
Maksudnya, kalau dah tak dapat juga, pecahkanlah sendiri pintu bilik hang tu. kata semua lelaki dalam rumah tu, ada yang pergi gym lagi.

Cubaan untuk masuk ikut tingkap bilik juga kurang berjaya sebab bahaya. Kalau kau Spiderman rasanya boleh kot.

Buntu weh. Buntu. Fikiranku ligat mencari idea. Kalau semua dah x boleh, apa lagi yang boleh? Sambil berfikir, sambil kepala dongak ke siling rumah.

Ha!

Masa nilah aku ternampak ruang di antara bahagian atas kiri daun pintu dengan rangka pintu. Faham ke? Ruang tu hanya sepanjang satu jengkal dan setinggi 5mm saja. Muatlah untuk kalau nak masukkan ipod touch, ha senipis itu. Maka aku cakap kat shuk, kita perlukan bahan-bahan seperti berikut.

Tali kasut secukup panjang
Sarung tangan getah
Penebuk lubang
Kerusi secukup tinggi
Penyangkut baju besi
Dan Nasib. Kami sangat perlukan nasib. Haha

Lagak seperti Mc Gyver, aku tebuk 2 lubang dekat hujung sarung tangan getah, ikat tali kasut dengan cermat, bila siap, rupanya macam buaian dekat taman permainan. Jadi, cadangan aku ialah menerobos masuk benda alah ini melalui ruang sempit itu, dan dengan bantuan tali kasut, turunkan ia sikit-sikit dan masa inilah NASIB BAIK perlu ada.

Bayangkan kalau masa naik buaian ,kita akan letak bontot dekat bahagian tempat duduk kan? Jadi, aku kena usahakan masa turunkan benda itu, tombol pintu itu akan terletak di bahagian sarung getah itu, dan dengan menggunakan hukum fizik seperti geseran dan tegangan tali, tombol pintu itu akan terpulas dan kunci terbuka!

Bunyi macam susah kan? Realiti dia 1000 kali lebih susah!!! Haiyoh, dahla tak tahu samada sarung tangan itu cukup kesat untuk pusing tombol pintu, nak bagi tombol masuk antara celak sarung tangan itu, fuhh berpeluh jugak ketiak!

Tonyoh kiri
Tonyoh kanan
Tonyoh depan
Tonyoh belakang
Tonyoh tonyoh tonyoh.

Pernah buka pintu yang terkunci kan? Bila kita dari dalam bilik, bila kita pulas tombol pintu, akan ada bunyi macam hmmm mcam mana nak tulis eh. Macam "tummpm" ha camtu. Jadi sepanjang duk tonyoh2 benda tu, bunyi itu yang aku nanti2kan.

Jam dah menunjukkan pukul 1230 tengah hari. Kami dah pun hantar pesanan cakap kami tak jadi pergi majlis kahwin. Segala kudrat empat kerat aku kerahkan, sambil jerit2 macam orang tak siuman, habis luka jugaklah jari-jemari tangan. Tiba-tiba

Tummpm.

Alhamdulillah. Lantai bilik aku cium! Haha

**

Pisang takkan berbuah 2 kali, tapi pintu bilik boleh terkunci berkali-kali. 2 minggu lepas itu, Iman, rakan serumah yang duduk bilik bawah, dia kunci pintu, tapi anak kunci dalam laci dalam bilik.

Bijak pandai.

Monday, August 6, 2012

Rapsodi Cinta - Berkat Ramadhan

Sebelum terbang ke United Kingdom, aku sempat berseloroh dengan ibu.
"Kat sana, dapat elaun banyak, senior pun ramai yang pergi umrah sebab ada duit lebih".
"Ada rezeki pergilah".

aku sekadar berbasa basi dengan ibu, tidak simpan niat pun sebenarnya. Sekadar nak tunjuk yang anak dia ni anak soleh, tak fikir nak pergi Sepanyol ke, pergi Itali ke. Geli hatiku mengingat saat itu.

***

"Tahun ni eman tak balik raya kot, nak cuba cari kerja, cari duit lebih hehe" suaraku kepada ayah suatu hari dahulu, ketika cuti musim panas tahun pertama.
"Baguslah, tiket nak balik pun mahal, baik cari pengalaman" ayah bersetuju.

Ibu diam sahaja di sisi, bersetuju barangkali.

***
Cuti musim panas tahun kedua aku tak balik ke Malaysia. Nekad mahu mencari kerja menjadi tukang cuci di universiti. Untung-untung boleh simpan duit buat beli ipad2, getus hatiku.

Penat bekerja di musim panas yang panjang harinya memang mencabar diri, tambah lagi bulan rahmat ramdhan jatuh pada bulan Julai, sewaktu kemuncak musim panas. Bayangkan, fajar menyising seawal 3 pagi, dan matahari terbenam selewat 9.30 malam dan kadang-kadang mencecah ke pukul 10.

Pening lalat juga memikirkan lelah yang bakal menjengah tatkala bekerja membersihkan bilik, menyental bilik air, menyiapkan katil dan membuang sampah. Seawal pukul 8 pagi sudah gigih mengayuh basikal bersama teman serumah ke tempat kerja, 6 jam menbanting tulang, rehat tengah hari terjelir lidah sambil melihat rakan lain berselera dengan sandwich ayam mayonis dan air tin tango oren. Telan saja air liur yang kering, masaAllah.

"Hei Herman, are you not eating?"
"Oh no, Im fasting today"
"Oh you are muslim? I heard about the fasting, a month isn't it?"
"Yeah we have already started for about a week"
"Wow, you look energetic! You actually can sip a bit of water eih? You are not allowed to eat only eih?"
"Oh actually, we can't eat nor can we drink"
"I'll be dead if I were you"
"Hehe"

***

Mula-mula takdalah rasa sedih bila memikirkan bakal beraya di sini, tanpa keluarga. Tapi bila semua orang balik ke Malaysia, Selly Oak jadi sunyi sepi tak berpenghuni, hanya tinggal sekerat dua sahaja. Bila tinggal lagi 2,3 hari untuk ramadhan berakhir, fuhh dengar muzik raya pun boleh bergenang air mata! Teman serumah siap buat amaran lagi, supaya jangan pasang lagu raya.

"Selamat hari raya ayah, selamat hari raya ma"

21 tahun beraya di samping keluarga, tak pernah tak ada, sekali tahun ke 22 merasa kau beraya kena masak rendang lemang sendiri. Cuba dimeriahkan dengan masak bersama teman2 yang ada,Alhamdulillah.

***

Satu benda yang sangat berbeza bila berpuasa di negara asing ialah pandangan mata sangatlah perlu dijaga. Bayang musim panas, harga kain di pasaran "meningkat" , semua tak mampu nak beli baju labuh. Pergila mereka bergolek-golek di pandang rumput sambil menutup apa yang perlu sahaja, baik lelaki, baik perempuan. Dan kemeriahan yang di rasa berbeza kerana di Malaysia, luaran pun tampak meriah dengan segala bazar ramadhan.

Di sini? Meriahnya datang dari dalam hati.

***

"Alhamdulillah, kalau visa semua siap, bayaran semua diterima, hujung bulan Mac kita berangkat ke tanah haram"

Sunday, July 22, 2012

Noktah Akhir United Kingdom

3 tahun yang berlalu sekejap cuma
Ibarat benih dandelion
Ditiup angin
Hilang entah ke mana

Yang dikenang bukan tempatnya
Tapi penghuninya

Yang dirindu bukan musimnya
Tapi rasanya

Yang ditangisi bukan sedihnya
Tapi kenangannya

Yang berpisah hanya jasad
Selagi hati masih hidup
Yang hitam pun akan terasa kelamnya
Yang pahit pun akan terasa kelatnya
Yang putih pun akan terasa gebunya
Tentulah yang indah itu akan terasa manisnya

Selamat tinggal musim luruh
Apa khabar musim tengkujuh?

Selamat pergi salju dingin
Apa khabar terik mentari?

:P

Wednesday, July 18, 2012

Rapsodi Cinta - Gagal Lagi

"Ya Allah hindarkan aku dari perasaan resah dan gelisah"
***

Ya Allah, tak keluar pula apa yang aku ulangkaji semalam. habislah aku fail lagi! Kosong kepala aku tengok soalan Integer Programming. Menyesal pun dah tak guna sekarang. Jeling mata ke sebelah, laju saja kawan aku seorang ni jawab. Dia ni dah hafal jawapan ke apa? Lagi seram bila tengok jawapan aku sangatlah tak sama dengan jawapan dia. Bukan meniru, sekadar nak check dan ternyata aku hangus!

Lama aku merenung kertas soalan, sambil berselawat moga-moga nampak jalannya. Sudahlah kau, belajar pun minit-minit terakhir, ada hati nak dapat markah penuh. Tidak, persoalan sekarang bukan markah penuh, dapat markah ke aku ni?



Man Jadda wa jada, Malas belajar wa tarak apa-apa.



Sudah jadi kebiasaan Profesor Butkovic, usai ujian terus diberi skema jawapannya. Memang bulat buntallah mata aku bila tengok satu persatu-satu jawapan dia. Pergh memang pastilah. Allah, aku gagal lagi.

***

itulah aku mengambil remeh ujian bulanan. Padahal ia mencakupi markah ijazahku nanti. Jangan risau, ada lagi masa. Hati bergetus lagi. Lupakan sebentar. Tepung gandum, gula, garam, mentega, kentang, bawang besar, halia, bawang putih, rempah ratus. Sambil menguli doh karipap, berputar ligat dalam kepalaku persoalan yang dilempar oleh Adib, rakanku semalam.

" Kalau bukan sekarang bila? Yakin ke kau yang "when the time comes" tu bukan sekarang? Melepas nanti, kau jugak menonggeng!"

Adib, memang selalu soalan yang dilemparnya sengaja buat aku kelu tak berkata. Ada saja caranya mahu meracuni aku supaya cepat-cepat membuat keputusan. Entahlah, aku ada prinsip yang aku pegang. Aku bukan jenis yang senang-senang tukar baju.

"macam mana kalau "when the time comes" tu bukan sekarang? Aku tak mahu ganggu jiwa raga kalau aku sendiri jiwa tak terjaga"

"hoi jauh termenung! Uli karipap pusing ke, uli karipap cinta ni?" sergah Rahman daripada brlakang.
" Ya Allah, lembek habis ulian aku, terlebih letak air. Tepung pulak dah habis"
" mana taknya, tangan menguli tepung, kepala otak duk uli formula matematik" sempat Rahman bergurau sebelum masuk ke bilik air.

Haih, gagal lagi.