Monday, September 27, 2010

Hadiah Untuk Cikgu

hari ni 27.09.2010, Isnin ayah saya tamat perkhidmatan sebagai seorang guru selepas berkecimpung dalam bidang perguruan selama 34 tahun 7 bulan 27 hari. majlis persaraan diadakan di sekolah lama saya. sekolah keturunan.

saya ditugaskan sebagai jurugambar profesional. rasa sangat jangkal berseluar jeans dan berkemeja serta berselipar bila berjalan di hadapan murid-murid hingusan.

ke hulu ke hilir saya angkut kamera kompak tapi lagaknya macam tengah julang DSLR D90 seketul. cuaca sedikit panas, murid-murid muka ketat je kena jemur tengah panas. demi menceriakan mereka saya halakan lensa ke arah mereka. klik. klik.

"abang, masuk facebook tau! " jerit seorang budak yang saya syak baru darjah 1.

lepas itu ada sesi persembahan daripada guru-guru. sekumpulan cikgu cantik melaram menyanyikan lagu meraikan ayah saya. sudahlah panas, dipersembahkan 3 buah lagu klasik. merungut murid-murid di belakang. lepas itu ada cikgu deklamasikan sajak dengan penuh perasaan dan emosi. saya perasan, ayah saya saja yang tumpukan perhatian.

takpa, saya tahu cikgu ikhlas.


sesi menjulang hadiah besar-besar pun berlangsung. sumpah, semua orang kalau boleh nak bagi hadiah segabak mesin basuh. kelakar pula tengok anak-anak kecil gigih bawa hadiah yang lagi besar daripada beg sandang belakangnya. comel.

klik. klik. punat kamera dipetik. Bonia, Vantage, John Master antara yang berkelip-kelip kelihatan diusung oleh murid-murid kecil. pembalut hadiah kalau boleh nak liplap macam pasang lampu kelip-kelip.

sedang sibuk saya menekan punat capture, tiba-tiba seorang murid perempuan tersipu-sipu berjalan terkocoh-kocoh ke arah ayah saya. tidak kenampakan beg kertas, atau hadiah berbalut yang dipegang. cuma seiras wajah tunduk malu-malu. dia mempercepatkan langkahnya dan menghampiri ayah saya.


lalu, disebalik tudung putihnya, muncul sekuntum bungan ros merah kecil.

cepat-cepat dia hulurkan dan memasang langkah untuk pergi. mukanya nampak berbalam-balam merah. malu. ayah saya cepat-cepat pegang lengannya dan bawa dia ke sisi, beri peluang kepada jurugambar untuk mengambil gambarnya.



semasa sesi menyelongkar hadiah tadi, ayah sempat cakap

"inilah hadiah paling berharga ayah dapat hari ini"


sambil memegang sekuntum bunga ros merah kecil.

Wednesday, September 22, 2010

Selagi dia tiada blog, entri ini masih rahsia

kisah seorang budak yang tak mengaku ada awek.

umur dah remaja, kalau asyik duk pegang henset 24 jam sambil tak berhenti tekan keypad, apa maknanya kan ? setiap kali cuba intai-intai nak tengok apa dia tulis, mesti cepat-cepat hadang dengan tangan. yang lagi tk boleh blah, gigih gila tak pernah lupa nak delete sent item setiap kali hantar mesej. inbox tak payah cakaplah sentiasa empty.

pandai main sorok-sorok ni.

kadang-kadang tertidur pun sambil pegang henset. aduh, setianya lah. masa bulan puasa hari tu duit berjimat gila kot. bila mak tanya
"berbuka apa hari ni?" mesti cakap 
"dekat masjid, simpan duit"

kadang-kadang dia cakap berbuka dengan air water cooler. mak tanya
"kenapa tak beli air manis?"
"air mahal ma, seringgit satu"

***

satu hari dia dah nak balik semula ke tempat pengajian. malam itu naik bas. ayah pesan, bila sampai jangan lupa hantar mesej.



"ayah, dah sampai" (mesej dihantar kepada ayahnya)

seminit lepas itu

"yang, abang dah selamat sampai niew" (mesej dihantar kepada ayahnya JUGA)





pagi-pagi, biasalah mamai. haha

Tuesday, September 14, 2010

Sisi Insaf

Di kampung saya kebanyakan banglo-banglo besar yang wujud adalah milik mereka yang kerjayanya doktor. Maka tanggapan saya, gaji bukan masalah untuk seorang doktor. gaji bukan sebab penyebab kepada kurang kualiti dalam perkhidmatan seorang doktor, mahupun jururawat

baru-baru ini, saya dapat tahu itu semuanya palsu.

sejak dua bulan lepas saya banyak habiskan masa di hospital, teman mak saya tak sihat. seronok juga. ingat lagi post ini ? ini ditulis masa hari-hari awal saya di hospital, maksudnya, baru tanggapan awal. teruk kan saya? emo saja.

saya sempat berkenalan dengan seorang doktor muda, lelaki. muka baik sejuk mata memandang. ramai pesakit suka doktor muda ni. sebab senyum tak lekang di muka. kalau tak senyum pun nampak macam senyum. suatu hari saya sempat berbasa-basi dengan dia.

"penat kerja dekat hospital ini, gaji rendah. tak setimpal dengan kerja"

saya macam terfikir apa yang tak setimpalnya? lepas seminggu lebih ulang-alik saya perhatikan doktor itu asyik pakai baju sama saja. seluar pun nampak sama saja. dan lagi sedih bila tengok kasut dia. saya agak warna asal kasut itu hitam, bukan coklat kusam.

kadang-kadang kena bermalam sehari-dua tidur atas lantai. satu malam itu, doktor muda itu ada sekali. sampai lewat malam pukul 12 pun dia masih lagi kerja. tengah periksa dokumen, saya intai-intai. bila lampu dah suram sikit, saya perasan dia belum lagi balik.

pagi esok pukul 5.30 pagi saya nampak dia dah mula buat kerja. sampai ke petang doktor itu masih lagi berulang-alik tanpa meninggalkan senyuman manisnya itu. haih.


kalau macam ni lah kerjanya, memang patutlah doktor kadang-kadang terlepas cakap ke, teremo ke. penat beb duk melayan kerenah pesakit-pesakit ni.




saya faham sekarang. sangat faham.




"Selamat hari raya kepada semua doktor dan jururawat yang pernah memberi khidmat kepada ibu saya sepanjang berada di wad. Ampun maaf dipinta (hehe). Semoga sentiasa dilimpahi rezeki dan keberkatan daripada Allah. kerja kalian mulia, InsyaAllah tak setimpal di dunia, di akhirat kalian kaya raya "

:)

Thursday, September 9, 2010

Jarang aku letak gambar di blog


-siput-

Thursday, September 2, 2010

matang

muka macam bontot kuda.


setiap kali saya ke pasaraya atau mall, saya mesti rasa nak sepak-sepak muka perempuan yang jaga bahagian rak kasut, perempuan yang jaga bahagian pakaian, perempuan yang jaga kaunter pembayaran dan perempuan yang suka mekap dengan kapur.


jangan salah anggap. ayat pertama dan perenggan kedua tiada kaitan.

***

saya pun tak tahu kenapa saya ada masalah dengan permukaan yang gelap yang bila diletak bedak tebal2, nampak kelabu.

sudahlah.


saya kadang-kadang setuju juga dengan artikel ini. boleh dikatakan, hari-hari saya ke mydin , walaupun hari-hari terpaksa menatap muka perempuan-perempuan yang tersebut kat atas tu, apa boleh saya buat?

pasaraya mydin ini besar, walaupun ia menjadi kunjungan saya saban hari, saya tetap merasa kesukaran mencari barang. maka jalan paling mudah ialah bertanya singa-singa betina yang menjaga di sepanjang rak.

"Akak, nak tanya boleh? " perempuan itu bagi pandangan pelik.
"Akak, gula icing ada ? " mungkin dia terpesona dengan kesopanan saya bertanyakan soalan, sebab dia macam tenung saya lama-lama.

saya lebih selesa memanggil akak sebab saya rasa saya masih muda.

"gula icing habis , dik " lepas itu dia senyum-senyum.
"terima kasih kak" 


pandai pula dia senyum. aneh.


sebelum berbuka tadi, saya terpandang ulah saya depan cermin. oh untuk rekod, saya jarang menilik di cermin cuti-cuti ni. lepas tekejut beruk depan cermin kejap, saya dapatlah jawapan kenapa akak itu senyum-senyum kambing.




"amboi, tebalnya misai aku "