Friday, July 30, 2010

mari berceloteh

pagi-pagi dah dapat mesej daripada muizz. "aku ambil kau pukul 9". mampus. barang tak kemas lagi, mihun tak masak lagi. matilah semua orang bakal makan mihun celup air sungai nanti.

hari ni, mahu pergi berkelah di Jeram Pasu, Pasir Puteh. sejam perjalanan daripada Kota Bharu.

macam aku berpeluh ketiak bagai masak cepat-cepat sekali driver datang pukul 10. apa kes? harus tolak duit minyak! tapi takpa, kerana bersemangat untuk menyentuh air sungai yang dingin selepas setahun mengidam, aku bekalkan mereka dengan mihun goreng basa-basi, keropok keping cap ikan parang dan sandwich telur dan tuna.

dan ini pengalaman pertama naik Volkswagen warna hijau emas-emas gitu. meletup sangat!

muizz, alhafiz, asif, luthpi dan aku berhimpit sekejap dalam kereta itu sebelum bertemu Udin di perjalanan. luthpi kena tendang ke kereta udin, dan perjalanan bermula. hoyeah ~

pertama, buat jalan raya tu macam jalan makcik sebelah rumah punya sebab pasang lagu dalam kereta macam nak tempah parang dan penyepak daripada orang lalu lalang. punyalah kuat sampai suara sendiri memekik pun tak dengar. oh sangat seronok layan lagu-lagu sentimental sambil menanti dinginnya air jeram nanti.

sampai rumah alhafiz semua pakat serang kebun buah-buahan belakang rumah dia. Durian, rambutan, dokong, manggis antara menjadi mangsa serangan. hafiz menampakkan skil tangkas memanjat lagak seekor monyet sambil menggongcang pokok supaya buah manggis gugur. kami yang tak berapa handal ini jadilah kuli mengutip buah yang jatuh.

oh, juga tidak melepaskan peluang memanjat pokok itu. tapi bila sampai atas semua lutut terketar-ketar. hah.

habis semua pokok digondol, kami bertolak ke Jeram Pasu. macam biasa, masih mengekalkan anggapan yang jalan raya itu makcik sebelah rumah punya, kami memandu ke destinasi dalam masa kurang 15 minit. bila sampai,


kecewa.

perkara pertama yang nampak adalah jentera pengorek pasir berwarna jingga dan trak-trak tengah memperkosa keindahan jeram di situ. air berkeruh. hancur harapan. pergi tinjau2 sekejap dan semua orang muka down.

Tindakan mantap diambil Udin. dikeluarkan HTC HD2 dan terus mencari destinasi "Jeram Lenang" di GPSnya. kami dapat tahu, Jeram Lenang hanyalah 17 minit perjalanan daripada tempat itu. maka?


pecut kereta ke Jeram Lenang!


baru sahaja seronok-seronok hidupkan api untuk bakar ayam, sekali hujan turun lebat gila! syukur ada pondok berdekatan, kami pindah barang ke bawah pondok tapi masih meneruskan misi membakar ayam di bawah runtuhan hujan lebat itu. nak tahu macam mana?

tunggu gambar di facebook.


jadi, tak perlulah cerita apa yang kami buat kan ? takkan pergi basuh baju ke, tengok tv ke, shopping ke, kan?

main air lah beb!







Destinasi : Air Terjun (checked) 
hoyeah~







Tuesday, July 20, 2010

Drama dulu sekarang

Sekarang tengah tunggu giliran untuk buat rawatan gigi. Biasalah kan? Kalau tunggu giliran ni sampai berjanggut cukur 2 kali pun takkan dipanggilnya nama kita lagi.

Ok, hari ni bukan nak komen pasal doktor gigi ke apa ke.

Perasan tak macam mana perubahan dalam drama melayu sekarang? Oh tadi tengah tunggu bosan2, ternampak iklan drama di tv3.

Dulu judul cerita yang digunakan selalunya berbaur puitis2 gitu. Contohnya "Berarak Mendung Kelabu" , "Janji Kasih", "Jalan Neraka", "Jangan Dilukai Hati Nan Lara" . Macam lagi panjang dan puitis lagi producer suka.

Lepas itu judul berubah kepada yang terselit-selit nama perempuan sikit. "Janji Diana" , "Lara di Hati Sarah" dan macam macam lah. Anda kalau minat drama melayu anda tahu.

Sekarang?

Semua dah hilang puitisnya. Ada gaya baru. Guna nama perempuan yang sebutan dia itu kalau boleh nak tergulung-gulung lidah. Laila Isabella, Laila Balqis, Sofia Maisara Adila. Uh nanti kalau bagi nama anak panjang2, padan muka dia lenguh2 tangan nak tulis nama di kertas jawapan peperiksaan.


Cakap pasal watak pula, dulu-dulu kalau nak cipta watak perempuan yg suci, bersih, sopan santun dan berperibadi mulus, mesti muka dia kena mekap nipis-nipis je. Rambut pula kena mengurai panjang menari-nari bila ditiup angin, pakai baju kurung, suara pula halus2 selalu kena nangis2 menanggung segala tohmahan dan fitnah terhadapnya dgn hati yang redha. Ada scene bercucuran air mata atas sejadah bagai.


Sekarang trend dia dah berubah. Saya mula perasan selepas cerita Nur Kasih ditayangkan.


Watak wanita bertudung cantik molek, baju takdalah semua baju kurung tapi menepati hukum menurup aurat. Hoyeah sekarang pengarah berlumba-lumba suruh watak wanitanya bertudung.

Cantik, nampak ayu, tengok pun sejuk mata memandang walaupun sebenarnya di luar set takdalah secantik, seayu, semulus fulus itu.






Maka hakikat lah kan?

Saturday, July 17, 2010

cakap-cakap orang tua

pakcik : pakcik ni kerja kampung je dik. anak-anak tak belajar jauh macam adik. semua buat kerja kampung je. 

kami mulakan perbualan lepas solat maghrib tepi koridor tingkat tujuh. sambil menikmati dingin udara selepas gerimis senja tadi. panjang doa pakcik tu.

saya : pakcik tunggu siapa ?
pakcik : itu, orang rumah sakit, kencing manis. nak kena operate. buang kaki, tapi dah tangguh 3 hari dah. kesian pakcik tengok hari2 kena puasa, lepas tu kena buka sebab doktor kata takda kosong.

kami mula berbual pasal keburukan bila kena penyakit diabetis ni. banyak yang pakcik nasihatkan saya.

pakcik : kalau sakit jantung takpa, sekali kena terus 'out'. (saya tersengih). ini kencing manis ni, dia datang senyap-senyap.


saya kagum dengan ilmu yang pakcik ada tentang macam mana penyakit itu merebak. mungkin banyak pengalaman, walau kerja kampung pun, perkataan "sel", "stress" tetap terpacul daripada mulut pakcik.


pakcik : pakcik tak belajar tinggi, tapi apa yang boleh cakap, boleh nasihat pakcik bagi. kamu itu makan kena jaga. makanan lah punca segala musibah ni.
saya : betul tu pakcik. macam orang kita ni. pagi-pagi cari apa? teh tarik, roti canai, nasi bungkus.

kami tergelak sama-sama. padahal pagi tadi aku baru melantak nasi kerabu.

banyak jugalah cerita yang pakcik hamburkan pada saya. macam sepanjang hidup dia merantau sana-sini, pasal anak-anak, pasal macam mana tahap kesedaran terhadap pendidikan zaman dulu, pasal didikan ibu bapa. oh saya rasa sangat matang sekejap. heh.

umur sudah 21 tahun pun masih rasa muda ke?


pakcik : pagi tu kalau boleh,minum air masak dulu. baru masuk benda manis. makan pula jangan nak manis je. bila sel kita terbiasa dengan manis, sekali tak dapat manis tak senang duduk.

lepas tu pakcik sambung cerita lagi tentang keburukan makanan yang diambil belebihan. lama juga kami sembang. bila dah rasa habis topik dan mata dah ngantuk, kami tutp perbualan.







saya : malam ni pakcik balik?
pakcik : a'ah. pak cik nak turun jap, hisap rokok.

Friday, July 16, 2010

post emo

doktor perempuan, kalau muka itu bagi nampak lagi elok sikit daripada cekodok pisang basi, boleh tak?

kepada yang bakal jadi doktor, tolonglah. pagi2, cuci muka, pakai make up, kalau boleh toreh gincu dekat bibir buat bentuk bibir yang senyum macam badut, baru pergi kerja, ok? kalau boleh, pakai baju badut sekali.


apa kau ingat pesakit dalam wad tu belajar perubatan ke dulu? tapi aku tahu yang kau dulu sebelum jadi doktor duk mengadap buku tebal-tebal, hafal lepas itu ambil ujian, buat praktikal, lepas tu jadi doktor. maka, sebab kau seorang doktor yang ilmu tu TINGGI sikit daripada orang lain, kaulah yang sepatutnya nasihat pesakit kau elok-elok apa yang patut dia makan, apa yang patut tak makan, apa yang perlu di buat, apa yang perlu dia tak buat.


kalaupun kau ada masalah dengan suami kau kat rumah ke, kau ada masalah hutang kereta tak berbyar ke, kau ada cirit-birit ke, tak perlu kot kau nak marah-marah orang-orang tua yang sakit dalam wad tu.

kau marah sebab pesakit tu makan buah. yang kau jadah tak bagitahu kat orang dapur jangan bagi buah kat pesakit sekian-sekian ,kenapa?

kau marah sebab pesakit lupa tarikh dan tempat dia buat rawatan dulu kenapa ? eh hello ~ nurse-nurse yang bersepah kat dalam wad tu kerja diorang apa? dan apa kau expect daripada seorang pesakit. dia sakit, faham tak? manalah sempat dia nak ingat apa nama doktor yang rawat, bila kena rawat, kat mana kena rawat, masa rawatan itu apa doktor buat.

kau marah sebab pesakit tak ada bola kecil untuk exercise pagi2 supaya nanti dekat tangan dia timbul urat nanti senang nak buat 'pistular' . wei pandai, kau pernah makan selipar jepun cicah air longkang tak?

kau ingat pesakit yang datang itu semua masa muda-muda dulu belajar masuk universiti ke, macam kau? mereka makcik pakcik tua, tahu? maksudnya tak tahu apa2lah pasal ilmu perubatan, sebab tu datang jumpa kau. kau doktor kan?

ada otak kan?



nak tunggu kena pecat dulu ke baru nak belajar senyum tu macam mana ha?

Wednesday, July 14, 2010

durian.beri.pantai.hujan oh indahnya

peringatan awal-awal, entri ini hanya orang tertentu sahaja yang faham. kalau masih nak baca, silakan.

saya sudah 2 minggu balik ke tanah air, Malaysia. oh sepatutnya saya cakap, saya BARU saja 2 minggu balik ke Malaysia dan terus cabut lari pergi pusing Malaysia. teruk betul kan? macam setahun tak balik rumah, baru 2 minggu jejak lantai rumah, dah pergi bercuti. oh jangan contohi perangai ini, jadilah anak yang baik, ok?

tapi demi mengubat rindu, saya sanggup.

fakta 1. 
pernah tak anda mengharapkan yang buah durian itu bukan berwarna hijau? tapi warna menyerlah macam merah, kuning terang, oren atau biru? kalau anda ada pengalaman pergi mengutip durian di dalam kebun durian yang berhutan tebal, berumput lalang, maka anda tahu kenapa.

bayangkan dengan rumput hijau basah2, lalang tinggi menggunung, semak samun tebal, nyamuk-nyamuk, pacat-pacat, susah kan nak cari durian. tapi ini pengalaman pertama saya, saya redah saja.

kawan saya cakap, saya banyak songeh.

fakta 2.
lagi satu, kalau anda pernah jumpa buah beri tepi paya, maksudnya anda tak cukup lagi ilmu hidup di kampung.


sawah padi yang menguning dan awan yang membiru adalah spot yang cantik untuk bergambar tapi bukan pada pukul 10 atau 11 pagi bila matahari sedang naik meninggi di kepala, tahu itu?



fakta 3.
istilah MAKAN ANGIN adalah sangat tepat bila anda menaiki motor sejauh 60 kilometer dengan kelajuan 100 km sejam dengan melanggar semua lampu isyarat yang berwarna merah  tanpa henti dan menganga mulut luas-luas. sedap.


tahukah anda ikan tembakul itu rupanya sangat menakutkan? macam seekor katak yang disumpah menjadi ikan yang berkaki dan melompat-lompat sambil mengangakan mulut. saya jadi tertanya-tanya kenapa dalam dongengan batu belah batu bertangkup, ibu itu merajuk kerana tak dapat makan telur ikan tembakul. seram ok rupa ikan itu.


fakta 4.
kalau mandi-manda di pantai, jangan pakai baju putih berjenama ZARA. nanti anda akan bersumpah seranah kerana ada benda kuning-kuning melekat di baju dan tidak hilang bila dibasuh. dan baju itu layak jadi kain buruk saja. kain buruk ZARA, ok?


pengalaman menbonceng motor dan melanggar lampu isyarat di waktu malam sambil menjerit "kau gila ke?" adalah pengalaman yang paling saya nak lupa cepat-cepat. haha. tapi saya tabik spring lah sebab kegigihan memandu pergi balik, tak suruh pun saya.

maghoh lah ni.


fakta 5. 
saya tak mahu ulang cerita pasal hujan dan pak cik guard. perit. ingat2 sendiri.

dan

kalau pergi jalan-jalan, padan muka awal-awal kalau tertinggal charger bateri kamera.





kepada yang tertanya-tanya dan terlopong tak faham, jangan banyak tanya :)