Saturday, April 24, 2010

jawapan telur rebus

nampaknya penyertaan dalam kuiz amat memberangsangkan. ramai yang berebut-rebut ingin mendapat pangkat Profesor Pakar Telur Rebus, PPTR.

soalannya : macam mana nak tahu telur rebus dah masak ke belum

ini jawapan-jawapan mereka yang mencuba :

bihah :camner nak tau telur yg direbus dh masak atau belum..??
gi taruk dlm bekas yg ada air ke..?? then tgk sama de dia terapung ke tenggelam..?? betul ke..??

p.chek : telur rebus bila dah masak dia timbul dalam air menggelegak tuh! kan kan kan???

ladyNana : aku nak try ahh. telur tu ko letak atas meja then pusingkan. ( jgn laju2 kang melayang tak dapat buat eksperimen). pastu try stop kan. kalau terus berhenti, dah masak la. sbb takde liquid dah dalam tu, kalau die pusing lagi, maknanya belum. sbb still ada liquid. betuii tak?

nawwar : mahu cuba mahu cuba~

pusingkan telur tu, telur yg dah dah masak akan pusing lebih laju dr yg belum... 

betul x?


dan jawapan yang berjaya memikat hati juri ialah jawapan saudara nawwar.

Dengan ini saya anugerahkan darjah kebesaran PPTR kepada saudara nawwar kerana menonjolkan jati diri sebagai orang kampung sejati .


terima kasih.

~~~

hebatnya makcik-makcik pakcik-pakcik zaman dulu kala. mengaplikasikan fizik dalam mengeluarkan petua. kau mampu?

Friday, April 23, 2010

Teka-teki Petua

oh, hari ini saya mendapat semangat memasak mee kari sebab masa pergi NEXT sheffield hari itu, saya kecewa kerana mee kari dia tawar. oh, maaf terkritik pula. harap-harap mee kari saya ini cukup rasa.

tapi mee kari saya hari ini kurang lengkap. kerana tiada
1. kerang. oh kerang! rasydan, mee kari kerang sedap kan? celah mana saya mahu menangguk kerang di air keruh. pantai di UK ni berkerangkah? kerang UK pandai cakap english tak? ok, tak lawak.

2. taugeh. walaupun sayur taugeh sangat murahan, tapi tanpa ia kurang seri mee kari. cakap pasal taugeh, khairilanwar pernah cakap, kalau nak beli taugeh, jangan beli taugeh yang segar-segar dan nampak gemuk, sebab dia tanam guna air kencing. euuww tak?

3. pati kacang goreng. kamal panggil tauhu goreng. mana-mana lah. yang penting, walaupun pati kacang goreng tiada rasa, tapi ia mengurangkan warna dalam persembahan saya. persembahan penting, kan?

4. sawi celur. oh susahnya mahu ketemu sawi segar di Birmingham. asyik-asyik lettuce. asyik-asyik leek. tahukan orang Birmingham bahawa sawi sangat sedap dimakan bersama mee kari? maka, saya gantikan dengan bayam UK. harap-harap pertemuan timur dan barat dalam masakan saya menjadi.

tapi saya ada isi tambahan! pernah makan mee kari dengan nenas? haa, ini gaya kelantan. mari2, datang cuba.


oh, dan sudah tentu mee kari tak lengkap tanpa telur ayam rebus. maka soalan saya hari ini,
"macam mana nak tahu telur yang direbus sudah masak?"


masak di sini bermaksud sudah menjadi pepejal, faham?
siapa dapat jawab, dia layak dapat pangkat Profesor Pakar Telur Rebus,PPTR.
kata kunci dia, fizik.

(oh, rasydan dilarang sama sekali untuk menjawab)

Sunday, April 18, 2010

cerita orang cukup umur

kalau kalian akhil baligh awal, kalian akan tahu apa yang saya sedang ceritakan. macam itu mukadimah berbaur dewasa.

pembayang 1.
baru beberapa hari lepas saya pulang dari kota maksiat. Ya. cerita kali ini berbahasa ganas dan terus terang. tiada kias-kias, baru terbeliak mata nak baca.

selepas tengok cerita Pisau Cukur yang menampilkan fazura dan maya karin, tak pernah terlintas di fikiran saya yang suci ini untuk naik kapal besar gedabak ataupun nama komersil dia 'cruise'. macam kawan saya sebelum hari untuk naik kapal, dia pergi tengok cerita titanic. katanya nak ambil perasaan dan jiwa, persediaan awal katanya.

lepas tu gelabah nak mati sebab tengok babak kapal titanic terbalik, takut nanti kapal akan terbalik macam dalam cerita. yang dia pergi gelabah tengok cerita itu kenapa?


pembayang 2.
The Princess of Norway, itu nama kapal besar yang saya naik. berlepas dari Newcastle. oh, cakap pasal Newcastle, saya pergi ke sana menaiki bas. 7 jam perjalanan, singgah leeds 5 jam. siapa yang nak rasa punggung berdarah kaki menggerutu, cubalah naik bas lama-lama. sumpah lepas ni terus fobia tengok bas.

ok, perenggan ini tiadalah pembayang sangat pun.


pembayang 3.
satu benda seronok bila duduk atas kapal ialah angin laut musim bunga kuat gila. kalau duduk situ 4 jam 30 minit, rambut kerinting pun boleh jadi lurus. sebab ini adalah kali pertama naik kapal besar, haruslah habiskan masa jakun-jakunkan diri bergambar sampai penuh memory card dan ronda-ronda bahagian luar kapal. rasa macam setiap sudut kapal nak ambil gambar.

gambar kerusi, meja, palang besi, tombol pintu, pelampung keselamatan, asap cerobong kapal dan bilik air.


pembayang 4.
sebelum saya sampai ke tempat ini, saya tak tahu pun orang di sini dibenarkan untuk tidak berbaju dan berseluar di tempat awam. malah kutipan cukai daripada industri pelacuran adalah penyumbang terbesar kepesatan ekonomi di sini. macam itu sekali ayat penuh bahasa melayu karangan 350 patah perkataan.

dekat sini, benda paling kurang lucah ialah bunga tulip.


pembayang 5.
benda paling sangat saya ingat sampai bila-bila ialah semasa mencari kedai makanan halal. macam di kota ini, ada satu tempat yang macam lorong haji taib. cuma lain sikit daripada lorong haji taib ialah, perempuan di sini lebih terbuka. tak tutup langsung. faham?

dekat lorong ni banyak kedai untuk orang dewasa. kedai 18 SX la senang. tapi yang lebih menarik, kedai makan halal bergilir-gilir dengan kedai 18 SX. macam punyalah kami jenuh mencari kedai halal yang tersorok, rupa-rupanya banyak kedai halal tersergam indah di sebelah kedai 18 SX.

motif kan?

pembayang 6.
tak cukup lagi ke 5 pembayang?






jadi, siapa pandai, teka saya pergi mana. siapa dapat jawab betul, bermakna dia dah cukup umur.

Friday, April 2, 2010

Surat Dari Jauh

"......
....................

Jolene (a student who I don’t usually teach but has joined one of my classes for revision) told me today that you had sent me your regards in an email to her. She’s hoping (I think) to also study Maths at Birmingham next year. You see what happens Herman ………. you go to study in Birmingham and suddenly it becomes VERY popular for the students here in KYUEM 
 As I told you before, you have a great reputation here amongst the students – not just your ‘juniors’ but even amongst your ‘super juniors’ who have never even met you !!

Well my special student, I have to write a few other emails so I will have to go. Let me know how you are when you have the time (like whilst waiting for the ‘lovely Dr. Herman to arrive for a lecture ) ……… always take care, be positive about life ………….. that means trying to ignore all of those many 'kurang baik' things you see and appreciate the good in people around you. Not always easy (at least I never found it to be when I was younger) but it does make for a much happier life and makes YOU a person that people love to be with.  

You must take strength from your family, the good people around you and last, but most important, Allah. If you do that, you will never go wrong. I pray that you will do that. There will of course be challenges along the way in  life where we may fail …….. we are only human after all.

Semoga berjaya in the exams

My prayers are with you,                         Mr. A.    "





He was my maths teacher back in KYUEM. Mr. Michael Alderson :)