Friday, July 30, 2010

mari berceloteh

pagi-pagi dah dapat mesej daripada muizz. "aku ambil kau pukul 9". mampus. barang tak kemas lagi, mihun tak masak lagi. matilah semua orang bakal makan mihun celup air sungai nanti.

hari ni, mahu pergi berkelah di Jeram Pasu, Pasir Puteh. sejam perjalanan daripada Kota Bharu.

macam aku berpeluh ketiak bagai masak cepat-cepat sekali driver datang pukul 10. apa kes? harus tolak duit minyak! tapi takpa, kerana bersemangat untuk menyentuh air sungai yang dingin selepas setahun mengidam, aku bekalkan mereka dengan mihun goreng basa-basi, keropok keping cap ikan parang dan sandwich telur dan tuna.

dan ini pengalaman pertama naik Volkswagen warna hijau emas-emas gitu. meletup sangat!

muizz, alhafiz, asif, luthpi dan aku berhimpit sekejap dalam kereta itu sebelum bertemu Udin di perjalanan. luthpi kena tendang ke kereta udin, dan perjalanan bermula. hoyeah ~

pertama, buat jalan raya tu macam jalan makcik sebelah rumah punya sebab pasang lagu dalam kereta macam nak tempah parang dan penyepak daripada orang lalu lalang. punyalah kuat sampai suara sendiri memekik pun tak dengar. oh sangat seronok layan lagu-lagu sentimental sambil menanti dinginnya air jeram nanti.

sampai rumah alhafiz semua pakat serang kebun buah-buahan belakang rumah dia. Durian, rambutan, dokong, manggis antara menjadi mangsa serangan. hafiz menampakkan skil tangkas memanjat lagak seekor monyet sambil menggongcang pokok supaya buah manggis gugur. kami yang tak berapa handal ini jadilah kuli mengutip buah yang jatuh.

oh, juga tidak melepaskan peluang memanjat pokok itu. tapi bila sampai atas semua lutut terketar-ketar. hah.

habis semua pokok digondol, kami bertolak ke Jeram Pasu. macam biasa, masih mengekalkan anggapan yang jalan raya itu makcik sebelah rumah punya, kami memandu ke destinasi dalam masa kurang 15 minit. bila sampai,


kecewa.

perkara pertama yang nampak adalah jentera pengorek pasir berwarna jingga dan trak-trak tengah memperkosa keindahan jeram di situ. air berkeruh. hancur harapan. pergi tinjau2 sekejap dan semua orang muka down.

Tindakan mantap diambil Udin. dikeluarkan HTC HD2 dan terus mencari destinasi "Jeram Lenang" di GPSnya. kami dapat tahu, Jeram Lenang hanyalah 17 minit perjalanan daripada tempat itu. maka?


pecut kereta ke Jeram Lenang!


baru sahaja seronok-seronok hidupkan api untuk bakar ayam, sekali hujan turun lebat gila! syukur ada pondok berdekatan, kami pindah barang ke bawah pondok tapi masih meneruskan misi membakar ayam di bawah runtuhan hujan lebat itu. nak tahu macam mana?

tunggu gambar di facebook.


jadi, tak perlulah cerita apa yang kami buat kan ? takkan pergi basuh baju ke, tengok tv ke, shopping ke, kan?

main air lah beb!







Destinasi : Air Terjun (checked) 
hoyeah~







3 comments:

MUizz said...

best beb...brow..haha.
nice one.hehe

syaa said...

eyh comel2 jek gmbr korg...
ak suke tgk gmbr2 bersiri terjun2 tuh....
tp 'seksa2' sikit la weh...
hahahhaaha....

herman rawi said...

muizz : ok. tak tahu nak reply apa

syaa : wei comel tu macam insulting je. ganas ok sikit kot :D