Tuesday, July 20, 2010

Drama dulu sekarang

Sekarang tengah tunggu giliran untuk buat rawatan gigi. Biasalah kan? Kalau tunggu giliran ni sampai berjanggut cukur 2 kali pun takkan dipanggilnya nama kita lagi.

Ok, hari ni bukan nak komen pasal doktor gigi ke apa ke.

Perasan tak macam mana perubahan dalam drama melayu sekarang? Oh tadi tengah tunggu bosan2, ternampak iklan drama di tv3.

Dulu judul cerita yang digunakan selalunya berbaur puitis2 gitu. Contohnya "Berarak Mendung Kelabu" , "Janji Kasih", "Jalan Neraka", "Jangan Dilukai Hati Nan Lara" . Macam lagi panjang dan puitis lagi producer suka.

Lepas itu judul berubah kepada yang terselit-selit nama perempuan sikit. "Janji Diana" , "Lara di Hati Sarah" dan macam macam lah. Anda kalau minat drama melayu anda tahu.

Sekarang?

Semua dah hilang puitisnya. Ada gaya baru. Guna nama perempuan yang sebutan dia itu kalau boleh nak tergulung-gulung lidah. Laila Isabella, Laila Balqis, Sofia Maisara Adila. Uh nanti kalau bagi nama anak panjang2, padan muka dia lenguh2 tangan nak tulis nama di kertas jawapan peperiksaan.


Cakap pasal watak pula, dulu-dulu kalau nak cipta watak perempuan yg suci, bersih, sopan santun dan berperibadi mulus, mesti muka dia kena mekap nipis-nipis je. Rambut pula kena mengurai panjang menari-nari bila ditiup angin, pakai baju kurung, suara pula halus2 selalu kena nangis2 menanggung segala tohmahan dan fitnah terhadapnya dgn hati yang redha. Ada scene bercucuran air mata atas sejadah bagai.


Sekarang trend dia dah berubah. Saya mula perasan selepas cerita Nur Kasih ditayangkan.


Watak wanita bertudung cantik molek, baju takdalah semua baju kurung tapi menepati hukum menurup aurat. Hoyeah sekarang pengarah berlumba-lumba suruh watak wanitanya bertudung.

Cantik, nampak ayu, tengok pun sejuk mata memandang walaupun sebenarnya di luar set takdalah secantik, seayu, semulus fulus itu.






Maka hakikat lah kan?

5 comments:

Lili said...

tulis ni sbb bosan atau ada motif laen?

laksamanasunan said...

dan iklan pulak sebaliknya..

nur amina said...

sangat kan? sy lah pncetusnya kan..huhu, no wonder la..

herman rawi said...

lili : sebab tgh tunggu doktor gigi panggil :P. tapi bagus juga kalau dapat cari motif lain. hoyeah~

laksamanasunan : hei, that would be my next entry loh. kan kan kan. sangat "terbuka" dan tak perlu.

nur amina : eh, perasan pulak? kamu tu kat luar set pun wajib pakai tudung, tahu?

JHaZKiTaRo said...

heh.. entry yg agak menarik.. best2.. anyway, salam ukhwah.. blog hopping... rajin2, jemput lompat ke blog hamba utk baca TRAVELOGUES IN 45 COUNTRIES.. :)