Mari Emosional bersama-sama
motif???
macam tu sekali mukaddimah saya untuk hari ini. nukilan ini saya benar-benar tujukan khas kepada lecturer Impact of Mathematics saya yg bernama Kay Magaard, semoga anda belajar bahasa melayu nanti.
dulu, kalau kita darjah satu atau darjah dua, cikgu matematik akan kagum seandainya kita dapat jawab soalan
12+13 = 25
tanpa menggunakan batang lidi, tetapi sebaliknya menggunakan teknik penambahan secara lazim. cikgu akan rasa sangat bangga dan anda akan dinobatkan sebagai pelajar paling pintar. indahnya zaman itu dulu.
tetapi sekarang tidak lagi.
macam saya setiap minggu akan ada assignment yg pelik-pelik soalannya yg perlu disiapkan. kalau dulu hangus juga otak bila disuruh buktikan kenapa
1+0=1=0+1 ?
kawan sundal saya sulwan dia cakap,
"kau tekan je kalkulator, then tulis kat sebelah jawapan tu, PROVED by CALCULATOR"
saya doakan semoga sulwan sihat di Nottingham cawangan semenyih.
kini, tidak lagi. kelas Impact of Mathematics ada satu wabak baru iaitu selagi mana anda tidak prove lagi atau tidak belajar lagi bab itu, jangan BERANI kau guna dalam solution kau!
macam kalaupun kau tahu yg
sin theta = opposite/hypo
atau
cos theta = adjacent/hypo
jangan kau berani guna!
ah, sangat geram! eh hello~ sebab aku guna benda tu je, aku dapat ,markah 0/15. ko pehal?
dahla kelas kau ngantuk tau tak! macam kau cuba buat kelas tu nampak exciting kau tau tak ia sangat LAME! ah. tahukah engkau budak-budak belakang tu bukan gelak lawak kau tetapi gelakkan kau! dahla setiap kali cakap benda pelik kau rasa lawak kau gelak sorang-sorang. lagi satu kau tu racist! macam kalau ada orang kulit hitam dan coklat yang datang lewat bukan main kau jeling kan, buat muka menyampah pastu minta tulis nama. tapi bila orang kulit putih kau buat apa? buat-buat tak nampak! jeling pun nan ado!
astaghfirullah. seperenggan penuh saya mencarut.
ada suatu hari tu, encik magaard ni bagi latihan yg soalan dia macam ihat(reverse!). tujuh hari tujuh malam saya dan rakan-rakan bertungkus-lumus mencari penyelesaiannya. Yala, kalau guna cara yg x ajar lagi, sia-sia. biarlah empat muka surat pun kau buat, ada dia kisah? ha kamal? ada dia kisah?
maka kami pun dengan putus harapannya buat-buat prove je.
tiba-tiba, pada hari kau bagi solution. satu malapetaka menimpa.
satu, kau cakap soalan tu daripada buku engineering zaman dulu kala. macam itu adalah soalan fundamental pakcik pakcik matematik dulu yg nak selesaikan.
dan kau expect kami dapat jawab kalau setakat belajar apa itu segi tiga dan segi empat?
"ok students, do you want to know the solution to this question?"
of kos la!
"you can use the equation of lines to solve this.."
kelas sunyi.
persamaan garisan itu kau x ajar lagi tahu tak!!!
which is aku dah belajar masa tingkatan satu.
cukuplah.
macam tu sekali mukaddimah saya untuk hari ini. nukilan ini saya benar-benar tujukan khas kepada lecturer Impact of Mathematics saya yg bernama Kay Magaard, semoga anda belajar bahasa melayu nanti.
dulu, kalau kita darjah satu atau darjah dua, cikgu matematik akan kagum seandainya kita dapat jawab soalan
12+13 = 25
tanpa menggunakan batang lidi, tetapi sebaliknya menggunakan teknik penambahan secara lazim. cikgu akan rasa sangat bangga dan anda akan dinobatkan sebagai pelajar paling pintar. indahnya zaman itu dulu.
tetapi sekarang tidak lagi.
macam saya setiap minggu akan ada assignment yg pelik-pelik soalannya yg perlu disiapkan. kalau dulu hangus juga otak bila disuruh buktikan kenapa
1+0=1=0+1 ?
kawan sundal saya sulwan dia cakap,
"kau tekan je kalkulator, then tulis kat sebelah jawapan tu, PROVED by CALCULATOR"
saya doakan semoga sulwan sihat di Nottingham cawangan semenyih.
kini, tidak lagi. kelas Impact of Mathematics ada satu wabak baru iaitu selagi mana anda tidak prove lagi atau tidak belajar lagi bab itu, jangan BERANI kau guna dalam solution kau!
macam kalaupun kau tahu yg
sin theta = opposite/hypo
atau
cos theta = adjacent/hypo
jangan kau berani guna!
ah, sangat geram! eh hello~ sebab aku guna benda tu je, aku dapat ,markah 0/15. ko pehal?
dahla kelas kau ngantuk tau tak! macam kau cuba buat kelas tu nampak exciting kau tau tak ia sangat LAME! ah. tahukah engkau budak-budak belakang tu bukan gelak lawak kau tetapi gelakkan kau! dahla setiap kali cakap benda pelik kau rasa lawak kau gelak sorang-sorang. lagi satu kau tu racist! macam kalau ada orang kulit hitam dan coklat yang datang lewat bukan main kau jeling kan, buat muka menyampah pastu minta tulis nama. tapi bila orang kulit putih kau buat apa? buat-buat tak nampak! jeling pun nan ado!
astaghfirullah. seperenggan penuh saya mencarut.
ada suatu hari tu, encik magaard ni bagi latihan yg soalan dia macam ihat(reverse!). tujuh hari tujuh malam saya dan rakan-rakan bertungkus-lumus mencari penyelesaiannya. Yala, kalau guna cara yg x ajar lagi, sia-sia. biarlah empat muka surat pun kau buat, ada dia kisah? ha kamal? ada dia kisah?
maka kami pun dengan putus harapannya buat-buat prove je.
tiba-tiba, pada hari kau bagi solution. satu malapetaka menimpa.
satu, kau cakap soalan tu daripada buku engineering zaman dulu kala. macam itu adalah soalan fundamental pakcik pakcik matematik dulu yg nak selesaikan.
dan kau expect kami dapat jawab kalau setakat belajar apa itu segi tiga dan segi empat?
"ok students, do you want to know the solution to this question?"
of kos la!
"you can use the equation of lines to solve this.."
kelas sunyi.
persamaan garisan itu kau x ajar lagi tahu tak!!!
which is aku dah belajar masa tingkatan satu.
cukuplah.
Comments
die ade ajar menulis tak?
kalo tak gtaw die x reti menulis.
seb bek die tak sroh prove
orange=buah oren.
hahahha
alhamdulillah...
setakat ni...penduduk kampung lancaster maseh belum dikhabarkan dgn ilmu2 spt tue...
so...kitorg epi2 je kat klas n time wat assignment..=)
ak doakan mudahan ko beroleh kesabaran yg tinggi n jgn putus asa ye..
selamat mem'prove'kannye....
wasalam..
sabarlah menghadapi pensyarah seperti itu....semoga anda berjaya!!!
space, spanning set, basis, group axioms..ingt la istilah2 ni, nnt ble jumpa jerit la kuat2.."kenapalah korg ni wujud dlm dunia nie.!!"
Qemin: KAH KAH KAH! sumpah lawak. kenapala aku x terfikir, kan? dia x ajar menulis, so xle tulis!
kalau dia suruh prove qemin = budak kiut, boleh?
cuan : gumbiralah kalian sebelum datangnya malapetaka nanti. tika itu, aku sudah boleh tersenyum bahagia :)
bro : ah. jangan kau sebut benda-benda lahabau itu disitu! biarkan aku merajuk. pergi!
masih dalam mood emosianal*
Ladyana : Ya. nama dia sulwan. dia hensem. kenalan lah nanti.
HAHAHAHAHAHAHA
lol..
sori r lambat respond.. :p