Borak-borak Chocolate

Sebelum saya bercerita, saya nak promo Birmingham sekejap. hei hei, pembaca-pembaca, jemputlah datang ke Birmingham sebab dekat rumah saya ada kilang utama chocolate Cadbury world. Tambang bas murah tiga ringgit setengah pergi balik. murah2.

hari itu, teman saya daripada Leicester datang ke Birmingham. murah rezeki dia, elok-elok hari dia datang, saya ada buat bakar-bakar satay sikit. sehari sebelum bakar-bakar satay, saya ada periksa ramalan cuaca untuk hari esoknya, katanya akan hujan start pukul 10 pagi. maka saya hantar email dekat kuncu-kuncu saya,

bakar satay esok start 6 pagi. kau mampu?

tapi kuasa Allah mengatasi segalanya, dalam pukul 8 macam tu hujan turun dengan lebatnya. (jap, hujan lebat dekat UK anda jangan la bayang macam hujan dekat malaysia ada ribut petir sabung mrnyabung semua. Hujan lebat di Uk ala-ala sopan je) . sekejap saja, lepas itu hari cerah sampai ke petang. so pengajaran dia,

kau gila nak start bakar pukul 6 pagi?


oh sambung cerita kawan saya. Dia macam ala-ala mengidam nak pergi Cadbury World, maka kami janji nak pergi pukul 10 pagi esoknya. janji melayu, lepas pukul 2 petang baru kami bertolak. takdalah lewat sangat kan?

oh, kawan saya lagi seorang dia hantu chocolate. macam kalau sehari tak makan chocolate, hatinya gundah gulana. maka, sementelahan saya pergi Cadbury World, dia kirim minta beli sedikit. SEDIKIT.

"eman, tolong belikan aku chocolate sikit, boleh?"
"berapa?"
"beli dalam 200 pound"

***

Cadbury World ni, ni macam muzium chocolate lah. kalau nak masuk pameran dia, kena bayar 13 pound. Kalau rasa macam umur dah lanjut itu, melawat muzium chocolate antara terapi yang baik untuk mengembalikan keremajaan, sebab ia sangat kanak-kanak.

takutlah saya tengok orang berjanggut berjambang melompat-lompat macam dalam Charlie and The Chocolate Factory.


"excuse me, how many CurlyWurly can I get if I only have 50 p?"
seorang budak perempuan tanya saya. comel budak itu
"hmm, you can get at most 2 of them"
saya senyum sambil tengok harga CurlyWurly itu, 19 p. budak itu macam tenung lama-lama fikir, tengok syiling 50 p dekat tangan, dan ambil dua CurlyWurly.
"Would you like to have another 20 p, so that you can take 3 CurlyWurlys?"
sambil saya hulur duit 20 p.
"Are you sure? Thanks!" 
budak itu senyum sampai ke telinga dan terus ambil lagi satu.


oh sukanya jadi budak-budak kan?


dua tiga orang awam tegur saya sebab tengok saya bawa 2 troli penuh dengan chocolate.
"Wow, Thats a lot of chocolates!" 
"Well, big family.."
oh saya rasa macam seorang nenek penyayang yang sangat sayangkan cucu-cucunya.

"Dude, you really are a chocolate lover!" sambil mata terbeliak tengok troli.
"haha.." saya bagi gelak mesra.

masa tengah beratur bayar, saya perasan ramai budak-budak tengah bisik-bisik dengan kawan sebelah sambil tunjuk-tunjuk ke arah saya.

sambil tunggu barang diimbas, saya berborak mesra dengan cashier dekat situ. lepas siap masuk dalam bag plastik, cashier itu cakap

"Are you ready to hear this?"
"Absolutely!"



"It is One Hundred and Twelve pound, ONLY"

Comments

Lili said…
eman eman... so sweet... untung bakal isteri eman dpt eman. (geli plak tibe)
-bihah- said…
hahahahaha...eg's definition for SEDIKIT...two trolleys full of chocolates...aigoh~~
ooo...ni lah trip shopping cekelat 112 pounds tu yeh...??baiknya ko belikan ntuk eg...untung eg ada ko sbg hosmet dia... ^^
dan said…
sepatutnya sebelum bayar, ko kata kat cashier tu, "oh since its only 112 pounds, can i add some more chocolates to make it 200 pounds please?"

mesti cashier tu pun boleh termuntah tengok coklat banyak yang ko beli lepas tu.
nur amina said…
ok nnt sy singgah Birm jap k,

but but but..,

the one yg "would u like another 20p so that u can take 3 curly wurlys.?"

that was sooo sweeet ^_^ that was my eman *tibe haha


n yg "well, big family.." agak xbleh bla..haha,. damn sure how big that is..hahaha
herman rawi said…
lili : lili lili....sweet kan? hmm ceh. kalau lah bakal isteri aku baca blog ni kan ?

bihah : aiskrim baskin robin satu !

dan : entah2, dia kerja kat situ pun tak pernah beli cokelat sebab kena kena tax, kan?

nur amina : I AM sweet, kan? hei! tak sabar nak balik dan berpacaran dengan kau! haha
syaa said…
alolololo sweetnye eman...
nape x kasi lg 50p spy die dpt bli 4...msti die lg hepi...
:):):):)
-bihah- said…
erk..?? hahahahaha...dtg lah kedai...
kalo dtg ari rabu mesti ada sumthing pink supaya dpt spesel offer... ^^
sykeen said…
nak jgak chOc..hehe

Popular Posts