Monday, December 24, 2012

Ke Kuantan Aku Pergi

Ha! faham tak perasaaan bila pertama kali memandu kereta di lebuh raya pantai timur dengan jarak perjalanan melebihi 276 km yang mengambil masa selama 2 jam 20 minit untuk sampai ke destinasi? Biasalah bila pergi menumpang kereta orang, tak bolehlah memalaskan bontot untuk hanya menjadi penumpang kan?

hari tu rancangan nak ke Kuantan, dengan kawan-kawan ingin melawat kawan sambil makan ikan bakar. Destinasi popular ikan bakar di kuantan antaranya di Tanjung Lumpur. Siapa yang penggemar atau pelahap ikan-ikan segar yang dibakar enak, bolehlah datang ke sini. Haa kalau dah lahap tu bersedialah dengan pitis yang sesuai dengan keinginan nafsu.

Kami 4 orang makan hari tu, habis dalam 200 ringgit malaysia. Mampu?

Tak buat apa-apa aktiviti menarik pun selain membontoti kontraktor sulwan pergi ke tapak projek pada harisabtu, hujung minggu. Gigih sangat orang bercuti kau makan hati. Tapak projek sulwan ni banyak di kawasan kampung, maka kami ni perasanlah mcm orang Kay Ell yang dah lama tak melihat suasana kampung permai dan mendengar derusan arus sungai dan decipan burung.

"Eww lecak"
"Eww tahi lembu"
"Eww rumput"

Rasa macam nak lempang diri sendiri.

Lepas tu pergi melalak dalam bilik kareoke selama 3 jam sampai jerit keluar darah.

Nak habaq sebenarnya aku berjaya memandu kereta daripada kuantan ke Kuala Lumpur dengan penuh kegagahan dan kelancaran. Gugup jugalah kan sebab tak pernah kot memandu sejauh itu dengan kelajuan 110km/j dan kadang tak sedar meluncur selaju 140km/j sebab jalan kosong. (Kosong ong ong).

Mula-mula dah buat ragam, tika melepasi tol kuantan, aku dengan tanpa rasa bersalah melalui tol tanpa memberhentikan kereta.
"Eh hari ahad tak payah bayar tol eh?"
"Eman! Kau lupa ambil tiketlah tol lah!"
"Oh ya? Mana aku tahu dah dia x halang dengan palang pong"

Kena undur balik kereta.
Potong lori. Potong bas. Dipotong kancil. Wah seronok berlumba-lumba dengan pemandu lain tapi masih mengekalkan pemanduan yang berhemah. Akhirnya sampai ke rumah dgn selamat, Alhamdulillah.

Berakhirlah percutian ke Kuantan. Oh elok-elok kami sampai rumah, kuantan hujan lebat, esoknya banjir sampai ke paras dada itik. MashaAllah.

2 comments:

-bihah- said...

hahahahahahahahahahaha~!!!!
ye aku tau aku lmbt baca...tp this post...it's just~~ XD

herman rawi said...

Bihah!
Haha tulah aku nak komen pun dah takda idea lol
Terima kasih sebab masih berkunjung!