Malaysia Hub Hiburan : Suatu Keperluan

SPM 2014 (Bahasa Melayu Penulisan)
Soalan : Sila tuliskan karangan yang bertajuk "Malaysia : Negara Islam Moden". Karangan hendaklah tidak kurang daripada 20 patah perkataan.


***

Perdana Menteri (merangkap ketua ulama) terkemuka Malaysia telah berjaya menepati slogan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" apabila telah melancarkan projek mega "Malaysia Sebagai Hub Hiburan" pada tahun 2010. Seperti yang sedia maklum, rakyat memang sentiasa dahagakan hiburan dan keseronokan dan ini dapat dibuktikan dengan kebanjiran program-program hiburan di televisyen, konsert-konsert yang menggegarkan dunia, pusat-pusat hiburan yang beroperasi sehingga lewat malam dan ketiadaan program-program yang berilmiah dan bermanfaat.

Ternyata keperluan rakyat dipenuhi tanpa sebarang kompromi.

Malah, misi utama Malaysia sebagai hub hiburan adalah untuk meningkatkan jumlah pelancong asing yang berkunjung ke Malaysia. Ini sekaligus dapat menggandakan pendapatan kasar negara dimana industri hiburan adalah antara yang menyumbangkan pendapatan yang luar biasa (kira kira RM 1.8 bilion setahun) selain Genting Highland dan judi bola berlesen. Berpaksikan pada kota metropolitan seperti Las Vegas, Malaysia mampu menjadi Negara Islam pertama yang menyokong hedonisme tanpa batasan ini.

Justeru, tidak dapat dinafikan lagi slogan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" bukanlah sekadar retorik pencacai semata-mata.


Jika kita lihat pada hari ini, sudah kurang gejala merempit dan lepak, penagihan dadah yang begitu meruncing suatu ketika dahulu. Dengan adanya pusat hiburan yang beroperasi selama 24 jam, remaja, anak muda malah orang tua kerepot sudah mempunyai tempat yang lebih selamat dan sudah tentu penjualan judi, arak, dan pil-pil khayal akan lebih menguntungkan. Kenapa dikatakan selamat ? Sudah namanya pusat hiburan, motif jabatan agama nak datang buat serbuan dan tangkap orang Islam yang berjudi, yang minum air kencing sendiri dan sebagainya? Maka kurang sedikit beban yang perlu dipikul Jais atau Jakim. Tidakkah kita melihat kebaikan pusat hiburan ini ? Menghapuskan rempit dan sekaligus memberi kekayaan kepada peniaga yang terlibat.


Walaupun target utamanya ialah pelancong asing, ia dikira serampan dua matalah kan ?


Jika ditanya bagaimana pula masalah zina, buang anak, merogol, berpacaran dan sebagainya ? Hub hiburan juga menjadi resolusinya. Bila sudah terlalu banyak hiburan, dan perlu ditekankan lagi, hiburan tanpa henti kerana waktu operasi pusat-pusat hiburan sudah dipanjangkan, mereka yang terlibat akan leka dan bertambah asyik sekaligus melupakan hasrat untuk menyewa hotel dan memadu asmara. Logik bukan ? Bila sudah penat berhibur, mabuk-mabuk, hanya tidurlah yang dicari. Solat subuh apatah lagi.

Maka, apabila kurang masa berpacaran, kurang masa berzina, tiadalah masalah buang anak lagi. Selesai masalah.


Baru-baru ini juga, Lady Gaga yang terkenal dengan hobi yang tidak suka berbaju dan muzik yang mengasyikkan telah mengadakan konsert untuk kali kelima di Malaysia. Jika pada tahun 2010 dahulu, kedatangan Lady Gaga mungkin disekat kerana polisi peraturan yang ketat dan tidak masuk akal dipraktikkan. Semenjak pelancaran Program Transformasi Ekonomi 2010, banyak artis-artis terkemuka dunia dapat mengadakan konsert secara terbuka di Malaysia.

Tidak kisah jika penyanyi tidak berbaju, tidak kisah jika penyanyi itu sonsang, asalkan mereka terkenal dan mendapat tempat di hati peminat di Malaysia. Asalkan niatnya betul yakni demi kepentingan rakyat, program sebegini wajar diteruskan.


Hiburan tanpa batasan bukanlah menjadi suatu isu untuk sebuah negara Islam moden seperti Malaysia. Kita masih ada masjid-masjid yang indah dan cantik yang sentiasa dipenuhi dengan jemaah pada hari jumaat. Kita masih ada rancangan keagamaan pada hari jumaat. Kita ada Imam Muda. Kita ada Akademi Al-Quran. Bukankah itu masih menunjukkan kita sebuah Negara Islam moden yang terbuka ?


Kesimpulannya, Malaysia sebagai hub hiburan adalah sangat menepati Rukun Negara yang meletakkan dasar Kepercayaan Kepada Tuhan sebagai yang utama dan Kesopanan dan Kesusilaan sebagai yang kelima.

Comments

Anonymous said…
well said.hahaha
Anonymous said…
hahaha...lots of sinical plus contradicting points...
Anonymous said…
hahaha...lots of sinical plus contradicting points...
Farhan Baku said…
karangan over 20 patah perkataan, kamu fail! haha :)
herman rawi said…
anonimos : thanks ! hahaha

anonimos : glad u get the point though :D

baku : "tidak kurang daripada 20 patah perkataan" maksudnya kena lebih la baku. siapa fail sekarang ?
bro said…
MASHA-ALLAH!Well said! Tp bila bayangkan, mungkin itu yg diorg pk kan?sbb tu selamba je buat sume bende pelik lg daring tu kan? Na'uzubillah..
Norain Ishak said…
i also wrote something like this pasal 8000peluang pekerjaan tuh.haih.
zaiy said…
bolehkah pemimpin negara ini yang sangat bijak 'read between the lines'?

anyway, well said. *thumbs up*
herman rawi said…
bro : perkataan daring itu sangat elegen. haha. na'uzubillah. ish3

norain ishak : itu lagi satu hal. -_-"

zaiy : itu yang menakutkan. tengs anyway
nur amina said…
rindu you la.. <3 :P
excellent herman rawi..

i will give u extra points when you write another essay as good as this one next time..

thumbs up!!!!!!!!!!!

markah : 99/100
herman rawi said…
nur amina : rindu you much much much !

bol2 : thank you teacher ! takda A bintang-bintang ke ?
Anonymous said…
woah! ini memang terbaik.

setiap isi dihuraikan dengan baik, disokong pula dengan fakta.

boleh jadi testimoni untuk perancangan2 seumpamanya pada masa akan datang.
Anonymous said…
kalau time spm dlu kuar ni sumpah aku takde idea nak tulis ape O.O
herman rawi said…
anonimos : komen paling sinis dan sentap !

anonimos : haha. nasib baik ini spm 2014.

Popular Posts