Wednesday, March 31, 2010

bisik-bisik obses

masa budak-budak dulu, saya sangat obses dengan komik Dragon Ball. selalu bila baca, saya akan luangkan masa yang lama untuk habiskan satu buku. sebab saya baca dengan penuh perasaan. kalau dia tulis "kame hame haaa!", saya akan jerit-jerit dalam hati. rasa sampai dalam. dan petang-petang, saya duduk luar rumah, dan bayangkan tengah terbang-terbang.

cakap pasal terbang, ada satu episod dalam Dragon Dall, Son Goku belajar macam mana nak terbang. kena ada tumpuan yang penuh dan kosongkan fikiran. dua tiga hari saya bertapa dalam bilik kunci pintu, cuba praktikkan apa yang Tuk Guru ajar. bila terlalu obses, saya yakin bila saya tutup mata, saya boleh terbang cuma tak rasa.

ok, cukup dengan kisah kanak-kanak.

semenjak duduk UK ni, saya jadi obses untuk jadi besar. maksudnya, orang Asia kan bertubuh kecil? maka, saya selalu rasa saya sangat kecil dan comel bila berjalan bersama-sama orang UK. saya cuba ubah cara makan. cadangnya macam tak mahu makan nasilah. hari-hari nak makan ayam goreng, kentang goreng, pizza, cheeseburger. cadang saja.

perut malaysia. sehari tak jumpa nasi, mana tahan.

walau macam mana sekalipun banyaknya saya makan, saya tetap sekeping dan sepapan. berat badan tak mahu naik. saya akan gembira bila orang cakap
"eh, kau dah berisi lah sekarang"
atau
"eh, kau dah gemuk lah!"

kalau orang lain, mahu kena lempang. tapi kawan-kawan bila jumpa saya selalu cakap
"eh, kau kenapa macam kurus je?"
tahukah dia yang saya dah telan berkilo-kilo ayam goreng dan berguni-guni kentang goreng?
ok, itu tipu.


hari itu saya beli satu set buku Harry Potter, ada tujuh buah buku bersaiz kamus dewan. harganya 23 pound sahaja. dulu, saya ingat lagi saya pernah mencemuh dan mencebik bibir pada kawan saya yang habiskan beratus ringgit sebab beli satu set buku Harry Potter. saya kata
"kau mampu ke nak baca semua buku tebal tu? sekali tengok, kalah kamus dewan. muntah kau nanti" sambil memberi pandangan penuh sinis dan menambah
"membazir duit je"


oh, saya sekarang tengah nak habiskan Harry Potter and The Deadly Hallows, buku terakhir. dan berharap agar cerita dia bersambung lagi.

saya bukan obses sangat dengan Harry Potter, cuma jalan ceritanya menarik dan disamping itu saya dapat meningkatkan kualiti bahasa Inggeris saya, kan? membaca kan jambatan ilmu. kan? ok, saya rasa geli dengan penyataan tersebut.





oh lagi, minggu lepas saya mimpi saya jadi Harry Potter.

3 comments:

~are-dy~ said...

hahaha..kita pon ske dgn dragonball..
harry potter lg r kita minat..huhuhu..teruskn membaca..hehehe

ezatulhani said...

ahh. comelnya entry yang ni
<33

herman rawi said...

~are-dy~ : nampaknya kita ada minat yang sama. kita ucap terima kasih untuk kita :P

ezatulhani : *tersipu-sipu sambil memandang cermin*. comel?? haha