Thursday, January 5, 2012

Sorok Lidah Budu

Satu benda orang susah nak tahu tentang saya ialah saya asal daripada negeri mana. Bila saya cakap saya orang Kelantan ramai tak percaya dan akan cakap "Oh aku tak dapat detectlah slang kelantan kau" atau "oh kenapa kau takda slang kelantan bila cakap" atau "kau Kelantan celup eh? "

Keliru samaada saya perlu berbangga atau berduka bila orang cakap macam ni. Ramai cakap saya bajet bandar, lupa daratan dan malu mengaku anak Kelantan. Soalan saya balik,
Mundur sangat ke Kelantan? ada Mall  kot!
Kampung sangat ke Kelantan? Internet sampai je !
Lagi satu bila hangpa cakap "malu mengaku anak Kelantan" cuba hangpa tanya diri hangpa balik, kenapa hangpa tanya soalan tu? Sebab hangpa sendiri yang pandang rendah rakyat Kelantan.

oh snap! eh kejap, ni bukan post emotional. SIla baca dengan nada bergurau senda di kala petang menghirup secangkir teh camomile.

Masuk ke isi kedua dalam hujah saya eh tiba
Orang tak sedar yang saya orang Kelantan sebab saya jarang kecek kelate melainkan saya berada di negeri sendiri. oh lagi-lagi Kalau duduk UK, sepatah pun hangpa takkan dengaq. Hatta dengan kawan saya daripada Kelantan pun, saya tak kecek kelate sebab rasa janggal bila kecek kelate di UK haha

bukan malu nok kecek, tapi saya ibaratkan diri masuk kandang kambing mengembek, masuk reban ayam berkokok, masuk sarang tebuan kena sengat padan muka.

faham?

Samalah, hangpa datang UK, makan ayam goreng, kentang goreng, tapi hangpa tak melupakan sebutir berasa ibarat setitik peluh petani. hulur budu aku togok.

Hari itu saya bersembang dengan kawan dalam keretapi perjalanan daripada London ke Birmingham
"it's just that when I go to that certain place, I will speak in their language, their accent. Not that I'm not proud of me being Kelantanese, just that I'm too good in adapting myself with situation."

tiba-tiba pakcik Inggeris menyampuk.
"Where are you from? "
"Malaysia!!!" (seronok bila orang tanya kita daripada mana sebab komfemnya depa tanya banyak lagi benda)
"I see because I couldn't recognise your accent. Well I agree with you actually, when we go to some places and speak their language it shows respect. They appreciate our efforrt to learn their language and would be very happy to help us"

"You've been eavesdropping !" saya bernada bergurau.
terus kami sambung bersembang dengan kehadiran pakcik Inggeris saya berasal dari Wolverhampton.

"one thing is British are so arrogant that they don't feel the necessity to learn other languages."
kami mengangguk tanda setuju.
"they feel superior since it's claimed the world language"

kami sembang jauh sampai ke sejarah campur tangan British dalam kejadian perpisahan Singapura daripada Tanah Melayu.

faham?


Hari itu juga, saya membeli belah di kedai 99p. gila seronok kalau ada kedai macam ni di Malaysia. masa tengah bayar, saya bersapa-sapaan dengan cashier perempuan.
"You really like this watermelon juice? "
"yeah"
"Have you tried this with Vodka? It's real good! "
"Oh, I don't drink" sambil memberi senyuman manis
"Really? what is your religion? "
"I'm a Muslim" senyum lagi
"So what are you doing for christmas then if you don't drink?" 
"Oh as a Muslim, I don't celebrate christmas " senyum sampai telinga
sambil menghulurkan duit baki, cashier perempuan berkata
"I'm a Muslim too, Merry Christmas"

faham dok?

sebenarnya takda kaitan pun perbualan di atas dengan menjadi orang Kelantan.
Kesimpulan saya senang saja.


Orang Kelantan faham apa orang luar cakap, orang luaq boleh pehe ko kalu aku bui sebutir kot kelate?

Selamat tahun baru!

No comments: