insepsi

(lapisan kedua)

sekelip mata dunia jadi gelap. bumi bergoncangan. kuat gegarannya. tanah tempat aku berpijak lenyap. tikar sejadah tempat untuk aku bersujud taubat juga lesap.

Ya Allah, apakah ini kiamat?

umat bertempiaran lari. aku tiada tempat untuk dituju. Ya Allah!

(lapisan pertama)

masyaAllah, apakah itu bayangan kiamat dalam mimpiku tadi? aku melihat sekeliling, alam masih bercantum, langit masih tergantung, akar pokok masih utuh, gunung masih gagah, Ya Rabb, petanda apakah ini?

lantas sejadah dihampar, ku berniat mahu memohon secebis taubat. terjaga daripada mimpi tadi, terlintas segala dosa yang pernah kulakukan. Ya Allah, terima kasih kerana masih memberikanku kesempatan.

bunyi deringan loceng jam menggegarkan segenap penjuru bilik.

kringgggg....

(alam nyata)
....ringgggg.
fuh. terjaga daripada mimpi. rupanya aku bermimpi di dalam mimpi. kelihatan dari luar jendela sudah berbinar jalur cahaya terang dari ufuk timur. Astaghfirullah, terlepas sahur. lagi! lalu ku bingkas bangun mencapai tuala, menggosok mata yang masih mengantuk, ku lihat jam di tangan.



malam tadi 21 ramadhan.

Comments

Popular Posts